torsdag 23 januari 2014

Den bruna tapeten

Allt jag gör nu leder på något vis till detta: http://turteatern.se/grizzly-man-ii/
Alltså GRIZZLY MAN II som har premiär 3 maj 2014 på Turteatern i Stockholm.
Allt liksom.

Monolog (läs den högt för dig själv)

(jo alltså läs efter hoppet, jag har börjat med jump breaks)

Start.
Jag blir galen av att sitta inne hela dagarna.
Jag slår sönder något.
Repetera.

Tar en promenad?

Måndag.
Något vilt sveper genom ett dockhus och förstör allting.
Vilddjur = Tiger Leopard Courtney Love Amy Winehouse Haj Anna Nicole Smith Leila K Piraya. 
+ Barbie on smack.
Och så en obligatorisk Laura Palmer på det.

Jag bor här i mitt tält.
Det är på riktigt.

I dagboksform.
Mot undergången eller the uprising. Jag är en höna, ingen förstår mig.
Pekar runt lite random.
Ramlar.
Här kommer saker att utspelas.
Till ljudet av kött som någon bankar på som ljudeffekt. 

1. Jag ska få djur att läsa dikter.
2. Jag ska äta djur och se om de pratar ifrån inuti mig, allt är väldigt hallojs.
(utbrister)
Fan. 
Jag ska rotera tills jag blir snurrig, twirling. Twirling like a dum girl mit tassels.

Svea 2014.
Människor är redskap som tillverkar onödiga saker som ingen behöver.
Tänk på det.
Tänk på ditt arbete. Vad är det bra för?
Werk.
(blåser på isen jag står på med hårtork)
Obs ingen metafor.

Kulissen är is och skog och bara skit.
(virrar loss)
Glöm inte att mata djuret.
Gå inte på gräsmattan. Andas inte. Gör ingenting.
Kom till mig. Come to life. Och i morgonsolen hittar vi nya krafter? Och hoppar? Hand i hand? Som Lemmings.
Och sedan tar någon annan över.
(går loss)
Sing för mig.
Sjung vadsomhelst (alltså det kan vara kackigt jag bryr mig inte).
(tappar greppet)
Arbeta!
Arbeta tik.
Arbeta.

Jag tycker ofta om idéer som folk (jag med) har, sedan gillar jag de sällan när de realiseras. Det är som att man får förväntningar som dödas.
Folk börjar spela teater, det är ofta jobbigt.

tisdag.
Getting closer to defeat.
Försöker göra upp eld med två stenar.
(pick pick)
Miley Cyrus är fan över, nu kommer delfiner starkt, du får ju hänga med lite.
De följer efter dig och slår ned dig. De bollar runt lite med dig, de gillar det. De ba: iiiiplrrrr oui oui prata delfin iiii helt lost i ett fittstim.
onsdag.
Det är något hopplöst med konsten, den ska både vara underhållande och en upplevelse och en leksak och choklad på samma gång. Och en spegel.
(pick pick)
Jag heter Lollan.
Det är så många som skulle behöva se den här föreställningen som aldrig kommer göra det. Det är så många som skulle behöva göra andra saker än vad de gör. 
THEY HATE FÖR MYCKET.
Med handen i ett blodigt nallehuvud: Jag anser att …
FÖRSÖK ATT INTE PRESSA IN EN MENING.

torsdag.
En gris ramlar runt på scenen.
Den:
Min kropp är bara skit för er. 
Min kropp är bara skit.
Jag är bara skit.
Det är bara skit.
Ramlar.
Jag kommer inte upp.
Jag kommer inte upp.

Håkan Hellström spelas. 
Men herregud stäng av!
Och på det Veronika Maggio.
Stäng av shit stäng av!

Det börjar här. Och så slutar det antingen lyckligt eller ej.
Bygg själv ett narrativ.
Do IT!
Med grillz:
Och en fin krans i håret.
Och en dildo i handen, som en pekpinne. 
Den roterar lite sådär hej och hå.
-Hej det är jag som är döden jag har kommit för att hämnas.
(andetag)
Jag dog av anorexia för tio år sedan.
(hulkning)
Jag har ett fat big ass hump that shit.
Sa dem...
Jag väller upp och ut ur dina lungor som kräks.
Som spaghetti med bulimi.
Jag hoppar upp som en överraskning (och choklad och en leksak) ur delfinens uppslashade mage, som en liten girl with tassels.
On nippels.
Jag är den där tjejen i höjden av exorcismen. 
När hon flyger upp i taket liggandes på rygg i sängen helt passiv fast ond och liksom fast i ett grepp (stuck in a moment).
Varenda jävla dag.

Jag drömmer om dig vid mina fötter i skoluniform.
Men varför gör jag det?
Och vart köper man en skoluniform?

Svingar sig bort i en lian.
Ända till Kärrtorp. 

Ljudeffekter.
Jag går in i tapeten och blir helt crazy bananas.

Allt är okej.
Allt är tillåtet.
/
Schwinet