tisdag 19 juli 2011

LKAB

Hah jag visste att jag skulle hamna där tillslut, med broken immunförsvar och kvaddad bil, ingen chans att fly.
And they call it a mine. A MIME!
Gruvan.

Väckte dem jag sover med tidigt.
På konstkollot. Hejsan morsan hejsan stabben.
Jag är dålig på att sova ut på morgnarna och drömmer nog ganska våldsamt.
Inatt drömde jag liksom i etapper, block. Och det var krig runt blocken och så hade jag dessutom publicerat nakenbilder av mig själv som barn.
Alla blev tysta då.
Noterade till min förvåning att jag hade snopp, som barn, i drömmen.

Så tog vi bussen ned i gruvan.
Hej 1000 meter ned - under havet. Det går inte att tänka på den nivån, man bara pratar valspråket: Bliwawawawdowap.
Och jag tänker: shit för att vara Malm, stackars Malm. Först vara inlåst i bergmassa i tusentals år, sedan sprängas bort, plockas upp av klabbiga maskiner, köras runt runt i lastbil, dumpas ned i en kvarn, malas till pellets, dumpas några nivåer ännu lägre till band och hissar, skiljas ut med magneter, malas till sand, värmas i 1300 grader, transporteras med tåg och båt till ett järnverk för att bli...? (hajja den Inkvisitionen som kunde kläckt det).
Glad att jag inte är malm.

Så jag körde till en favvisplats i Gällivare, för att peppa upp. Där skrek alla i örat på mig non-stop. Halla halla! Du är konstnär va?
-Jo. 
Fniss.
Jag är också konstnär - med knivar. Förlåt att vi svamlar här.
Jag: Nä I löv svammel, svammel känns hemma, svamla på.
Han som svamla hade jobbat i gruvan tills han blev galen, nu sitter han mest och svamlar bara, och gör konst med knivar. Och jag tänker att jag i framtiden nog också måste välja att bli galen och leka med knivar och svamla loss annars dör jag.
Hans kompis hette Herman Göring och hade just återuppstått från en övergiven grav i Polen.
Han ville att jag skulle hälsa alla att det finns en affär i Kiruna där bara de döda får handla. Jag sa att jag bara är halvdöd så jag får inte shoppa där.
Är allt bra? Nej sa jag. Fast Herman pratade inte direkt till mig. Mår Stina bra?
Herman pratade på om Jesus och trä.
-Hälsa Stina att Jesus var timmerman!
Jag hör dig, svarade jag, klart som dagen. Han var trägubbe, om han fanns, det fanns väl flera Jesus på den tiden, som de sedan skruvade ihop till en karl?
Jesus pino historia.
(Göring skriker) -Han var bättre på att frälsa än att svamla på med träbitar.
Pino Jesus.
Och jag berättade om nån hopplös trivselkväll som brukar vara här som vi ev. ska uppträda på och de i kör: jo vi går dit för att få tidjäveln att gå, man gör va skit som helst då.
Och jag inser att jag måste byta yrke.
På väg därifrån gick bromsarna sönder på bilen.

De spränger här varje natt mellan tolv och ett, låter ungefär som ett hundratal stompar riverdance på övervåningen. Om tjugo år finns inte staden mer, igenkorkade hus överallt. Allt rasar ned i hölet.
Alla ska vi trilla ned i gruvhålet.
Unobtanium.
Men jag är lapp (pappers) och jag har mina renar.
Jo man får (vredens druvor) passa sig så att inte elakheter gör en hård. Die hard.
Makes you mean man. Mad.
Så man behåller tonåringen i bröstet, den som tycker saker är viktiga. Kan mata den med Imperiet och Britney, jag har båda i bilen.

Par och turister:
Älskling, skjuter du den där lerduvan är du snäll.
Will you shoot that clay dove for me please, honey.
Vi har toalett och andra faciliteter.
Toilet and other shit.
Clay shit.
Vredens druvor.
Grape of wrath.
Om du inte skärper dig kommer vredens druva och mosar sig på ditt ben. Gör ett vin av ofrihet som smakar som Diamant och du ska spy likt en tonåring över hela benet och knäet och ned i ett coverband i hölet.
Ni vet låten min bror och jag fast mina byxor och jag. Vi har ägts av en jävla massa människor. Någon har säkert skrattat tills den kissande ned sig i mina brallor.
I gruvan som är livet som på artonhundratalet.
På det känslomässiga planet är jag livegen.
Vad gäller stolthet är jag fattighjon, minst.
Trolltrummans kaos i mitt blod.
Bergets hämd.
Ett clowny shout.
Drömde att jag hade ett benbrott.
Nu har jag ont i halsen.
Fi fa fo fum.
Olika sätt att dö på. 

Med lakan över huvudet och två runda hål till ögon:
Hempty rooooom.
Hempty heart.
Haj must be strooong.
Haj must mooove ooon.

Jag är nog beroende av underhållning/
Toruk Makto

Inga kommentarer:

Hat

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.