tisdag 6 maj 2014

Öurovision

Slutdeppat.

Och det kliar i schlagerblobbsfingrarna.
TY!
Ikväll börjar årets bästa grej - Eurovision. För ett år sedan var jag på plats i Malmö med pressleg och det hela. I år blir det teve med chips och den prylen, det är okej.

Bra år! Det finns något för alla och för oss som gillar Eurovision och divor så finns det LOADS! Så många tunga röster och balladdrottningar, öron kommer blöda.
Mycket hjärta. Mycket tears. Passande för läget. Jag kommer gråta oavbrutet till Österrike, Norge och Spanien mfl.

Ikväll (klockan 21:00) tävlar:

  1. Armenia: Not Alone - Aram MP3
  2. Latvia: Cake To Bake - Aarzemnieki
  3. Estonia: Amazing - Tanja
  4. Sweden: Undo - Sanna Nielsen
  5. Iceland: No Prejudice - Pollapönk
  6. Albania: One Night's Anger - Hersi
  7. Russia: Shine - Tolmachevy Sisters
  8. Azerbaijan: Start A Fire - Dilara Kazimova
  9. Ukraine: Tick-Tock - Mariya Yaremchuk
  10. Belgium: Mother - Axel Hirsoux
  11. Moldova: Wild Soul - Cristina Scarlat
  12. San Marino: Maybe (Forse) - Valentina Monetta
  13. Portugal: Quero Ser Tua - Suzy
  14. Netherlands: Calm After The Storm - The Common Linnets
  15. Montenegro: Moj Svijet - Sergej Ćetković
  16. Hungary: Running - András Kállay-Saunders
Man måste älska Portugal! Och Holland. Belgien, yes. Montenegros låt är supervacker. Island är okej (alltså har ju inte sett någon live), Azerbaijans låt är vacker men saknar väl kanske en refräng eller två.
Armenien är segertippad, jag är tveksam men vi får la se vad de gör på scenen. Tror det kan gå okej för Sanna ändå, hon är så säker. Jag känner hopp, och pepp.
Och chips och dipp.
Ukraina går vidare, Ryssland blir utbuade?
San Marino kan bli tråkig eller rolig, jag vet int. En sak är säker: ni kommer skrika efter upptempo, därför kommer Portugal vara er räddning ikväll, trust mig. Och även Ukraina tror jag.

Men om vi snacka i det stora hela med vinnare och så:
Österrike uber allez - som jag tror kan vinna även om Ryssland mfl vill bojkotta. Låten är inte lika bra som den förra med Conchita Wurst men bra nog, Wurst är stjärna nog och det kommer bli FABULOUS!
Norge - även om jag tror den kan drunkna bland allt annat, beror ju på hur han är på scenen och så.

Sedan så gillar jag Spanien, Italien och Israel, Rumänien (lite Malta också) samt Frankrike. Osäker på Armenien faktiskt. Men allt det här tugget är ju utifrån att inte ha sett något live dårau.
Jag gillar det mesta i år faktiskt, utom ett par av de tråkigaste balladerna men de kan ju å andra sidan ha skitsnygga nummer. Conchita Wurst har med sig 20 par skor och Sanna 22, bara en sådan sak liksom.
Och Polen med sin gubbsjuka pattegrej, asså bara i Eurovision.

Här finns en lista med alla låtarna: Eurovision Song Contest 2014
Här är Conchita: 

Alltså: VINN VINN!
Eller denna:
 
Här är den mest segertippade, mäktig mjovars men det är något som saknas:


Rösta med hjärtat vänner!

Update:
Lite till bara:
ÅH!
 Och (aaaaaa! påminner om Anna Vissi för Grekland för en himla många år sedan):
 
Och det här är också så rörande:
 
Och Rumänien är nästan alltid bra (även om denna är lite rörig):



 /Svinet

Inga kommentarer:

Hat

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.